onsdag den 12. juni 2019

1. Biotop aktivitet kartoffelfælde


Biotop aktivitet Kartoffelfælde

GLK Mål: Børnene udvikler nysgerrighed ved at færdes i naturen. Børnene styrker deres sanselige forståelse af skovbundens smådyr og udvikler respekt for naturens liv.

Gjort: Jeg har udhulet 2 store søde kartofler og ud skåret 2 huller og sat en elastik om dem for at holde den sammen. Derefter har jeg anbragt den ene i skovbunden af min biotop, med hullerne nedad, så dyrene kunne kravle ind i fælden. Den anden har jeg gravet ned i jorden ved siden af Fælderne har lagt 24 timer i skovbunden, i et regnfuldt døgn.
De indsamlet dyr har jeg lagt på en tallerken, hvor jeg kan undersøge de forskellige dyr og se forskellen på udbyttet af de forskellige fælder

Lært: Den søde kartoffel som lå oven på jordbunden, lå der kun 1 lille løbebille i, da den blev åbnet. Hvorimod den søde kartoffel som var gravet ned under jorden indeholde 1 levende og 3 døde løbebiller, samt 4 levende jordskolopender. Via forsøget viser det at der i dette tilfælde var 8 gange større chancer for at indsamle små dyr, som er tilgængelige under jorden,
frem for over på jorden. Hvis man kigger på jordskolopenderene og løbebillen er det meget forståeligt at de er blevet lokket i fælden under jorden, da de begge er rovdyr, som nemt kan trænge igennem for at lede efter orme, larver eller andre smådyr.  

Klogt at gøre: Jeg fik anbefalet at sætte en elastik om kartoflerne, men en anden gang skal jeg sætte kartoflerne sammen med søm i stedet, da begge elastikker var ødelagt, da jeg kom for at hente dem. En anden gang kunne det have været rart at have en lup, for at kunne undersøge dyrene yderligere. Det kunne også være spændende at prøve at lave kartoffelfælder med andre grøntsager, for at finde ud af hvilke der tiltrækker dyrene bedst og måske undersøge grøntsagerne for at finde ud af, hvorfor dyrene tiltrækkes forskellige grøntsager.



















Video fra fælden under jorden




1 kommentar:

  1. Hej igen -nu fandt jeg dine etiketter -fedt! Brug gerne de samme til de samme opgaver - plantehold, dyre hold osv.
    Spændende forløb med sødekartofler - overvej at lade forløbet være lidt længere (flere) dage, justere undervejs og prøve igen ;-) Kan du finde argumentation i grundbogen der underbygger, at børnene udvikler nysgerrighed i naturen? Hvad er pædagogens rolle i denne proces? Hvor gamle er børnene i aktiviteten og hvad ligger der i 'forståelse af skovens dyr'? Mangfoldighed / biodiversitet (forskelle og ligheder i udseende og levevis), måske noget helt andet?
    Vh Ib og Ida

    SvarSlet