Biotop aktivitet Kartoffelfælde
GLK Mål: Børnene udvikler
nysgerrighed ved at færdes i naturen. Børnene styrker deres sanselige
forståelse af skovbundens smådyr og udvikler respekt for naturens liv.
Gjort: Jeg har udhulet 2 store søde kartofler og ud skåret 2
huller og sat en elastik om dem for at holde den sammen. Derefter har jeg
anbragt den ene i skovbunden af min biotop, med hullerne nedad, så dyrene kunne
kravle ind i fælden. Den anden har jeg gravet ned i jorden ved siden af Fælderne
har lagt 24 timer i skovbunden, i et regnfuldt døgn.
De indsamlet dyr har jeg lagt på en tallerken, hvor jeg kan undersøge de
forskellige dyr og se forskellen på udbyttet af de forskellige fælder
Lært: Den søde kartoffel som lå oven på jordbunden, lå der
kun 1 lille løbebille i, da den blev åbnet. Hvorimod den søde kartoffel som var
gravet ned under jorden indeholde 1 levende og 3 døde løbebiller, samt 4
levende jordskolopender. Via forsøget viser det at der i dette tilfælde var 8
gange større chancer for at indsamle små dyr, som er tilgængelige under jorden,
frem for over på jorden. Hvis man kigger på jordskolopenderene og løbebillen er det
meget forståeligt at de er blevet lokket i fælden under jorden, da de begge er
rovdyr, som nemt kan trænge igennem for at lede efter orme, larver eller andre
smådyr.
Klogt at gøre: Jeg fik anbefalet at sætte en elastik om kartoflerne,
men en anden gang skal jeg sætte kartoflerne sammen med søm i stedet, da begge
elastikker var ødelagt, da jeg kom for at hente dem. En anden gang kunne det
have været rart at have en lup, for at kunne undersøge dyrene yderligere. Det
kunne også være spændende at prøve at lave kartoffelfælder med andre
grøntsager, for at finde ud af hvilke der tiltrækker dyrene bedst og måske
undersøge grøntsagerne for at finde ud af, hvorfor dyrene tiltrækkes
forskellige grøntsager.
Video fra fælden under jorden
Hej igen -nu fandt jeg dine etiketter -fedt! Brug gerne de samme til de samme opgaver - plantehold, dyre hold osv.
SvarSletSpændende forløb med sødekartofler - overvej at lade forløbet være lidt længere (flere) dage, justere undervejs og prøve igen ;-) Kan du finde argumentation i grundbogen der underbygger, at børnene udvikler nysgerrighed i naturen? Hvad er pædagogens rolle i denne proces? Hvor gamle er børnene i aktiviteten og hvad ligger der i 'forståelse af skovens dyr'? Mangfoldighed / biodiversitet (forskelle og ligheder i udseende og levevis), måske noget helt andet?
Vh Ib og Ida