Planteholds opgave
Hvad er et frø og formering?
Frøet er en ny plante i fostertilstand. Frøet bliver dannet ved at vinden kaster pollen fra en han plante til en hun-plante og nede igennem hun-plantens støvvej vokser det sammen et frøanlæg, hvor det befrugter frugtknuden i planten. Frøet består af en frøskal som beskytter mod frost og stød. derudover har frøet også kim som er det nye plantefoster og frøhvide som er dens næringsstof af kulhudrat, olie og protein, som er det den bruger i sin første vækst.
Frøet er plantens sprednings enhed, som normalt vil ligge i dvale med mindre den omgås alle enheder vækst: Jord, sol, , varme, vand og ilt. Under spiringen skubbes kimroden ud fra frøet, som gør at frøet skubbes længere ned i jorden, så det optager vand og næringstofferne. Det gør at kimknoppen skubbes to blade op og bryder op af jorden med bøjet hoved, for beskyttelse. bladene tager imod sollyset så spiringen vokser.
Hvad er en plante/økosystem?
En plante er en selvforsynende organisme. Der findes uendelig mange typer planter på jorden, som er indbygget forskelligt, men fælles for dem alle er at de har et velfungerende system, med mandlige og kvindelige dele, hvor hundelen som ofte er bestående af en blomst bliver bestøvet af handels pollen og dermed dannes der nye frø i blomsterknobben.
Derudover har de også fotosyntesen til fælles, hvor de omdanner vand, kuldioxid og lys om til sukker og ilt og dermed er planten den største producent i vores økosystem og derfor den vigtigste mekanisme for overlevelse. https://www.skoven-i-skolen.dk/content/fotosyntese
Gødning
Jeg har valgt at bruge Hornum naturnæring som gødning, da det er velegnet til økologisk dyrkning af både blomster og grønne planter, i form af grøntsags planter. Gødningens aktive stoffer er NPK som står for:
Gødning
Jeg har valgt at bruge Hornum naturnæring som gødning, da det er velegnet til økologisk dyrkning af både blomster og grønne planter, i form af grøntsags planter. Gødningens aktive stoffer er NPK som står for:
Kvælstof (N som er det stof, som planterne bruger mest af. Det er vigtigt for bladenes og stilkenes vækst. Mangler planten kvælstof giver det sig udslag i lyse/gule blade og unormal vækst.
Fosfor (P), som gør at planten udvikler sine rødder, skud og blomster. Mangel på fosfor vil give små planter og gøre roden svagt.
Kalium (K) som spiller en vigtig rolle for plantens fotosyntese og vandbalance.
Jeg er blevet anbefalet at gøde ca. en gang om måneden i blandings forholdet 0.05 L til 1 L , da planterne heller ikke må få for meget gødning, da det også kan ødelægge væksten.
1. Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet
til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?
Målgruppen for
dette aktivitetforløb henvender sig både til børnehavebørn, SFO og skolegruppe, alt efter undervisnings niveauet. Børnene skal kunne fysisk
deltage, ved at hjælpe med at så, vande og observere pantesåningen. Mentalt
skal undervisnings forløbet tilpasse børnenes udviklings niveau alt efter om man
arbejder med ”fra jord til bord” eller fotosyntesen.
2. Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv
et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter...
(konkrete idéer). Redegør for mål, og relevant lovgivning for området.
SMTTE-model
Sammenhæng: Målgruppen:
Børnehave. Ifølge dagtilbudsolvens § 8, stk. 4, skal det fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan
det pædagogiske læringmiljø understøtter børns brede læring, herunder nysgerrighed,
gåpåmod, selvværd og bevægelse, inden for natur, ude liv og science. Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=162068
Børn i børnehaven skal have mulighed for
sanseligt at lære, hvordan planter og fødevare dyrkes, ved selv at have fingrene
i jorden og observere og smage den spirende udvikling, for at få en begynde
forståelse af levende organismer og hvor vores fødevare kommer fra.
Mål: 1. Børnene oplever
naturen gennem sanserne. 2. Børnene får interesse og lære at age ansvar for
naturens liv. 3. Børnene får en begyndende forståelse af at frø har brug for
vand og lys for at gro og leve
Tiltag: d. 6.6 Har jeg
plantet frø fra vilde planter, frø fra køleskabs frugt, grønt og krydderier og
så har jeg købt blomster- og grøntsags plantefrø som jeg alle har givet samme
vilkår, ved at plante dem i engangskrus med plantemuld, vand og som alle er
stillet i vinduet med meget sollys. Alle engangskrus har fået en label, med de
forskellige såninger, så jeg kan holde styr på dem. I min have er jeg ved at
lave et bed, som jeg kan sætte såningerne ud i, når de er store nok.
Såningerne får gødning en gang om måneden og der vandets efter behov, alt efter vejret.
Såningerne får gødning en gang om måneden og der vandets efter behov, alt efter vejret.
Tegn: Viser børnene
interesse for såningen og stiller sig undrende? Er de deltagende i forhold til
at passe såningen ved at hjælpe ed at vande dem, holde øje med dem, være med
til at omplante dem.
Evaluering: Man kan evaluere på
tiltaget i personalegruppen ved at observere såningen og børnenes deltagelse og
forståelse. Derudover kan man også evaluere ud fra dokumenteret fotos.
3.
Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb /
indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.)
osv.
Det er
pædagogens opgave er at have ansvaret for de praktiske i forhold til aktiviteten.
1.
Indkøbe i engangskrus og købefrø at forskellige arter,
indsamle vilde fra min biotop og udskære frø fra frugt og grønt i køleskabet.
2.
Sikre at der bliver sat labels med navne på de forskellige
arter og stille dem i vinduet.
3.
Sikre at såningerne bliver vandet ved at mærke og vurdere
fugtheden
4.
Dagligt observerer spiringen og notere i blogindlæg
5.
Omplantning i bedet, når spiringen bliver for store
6. Vanding og gødning
6. Vanding og gødning
7.
Afslutning, oprydning og evaluering.
Bortskaffelse:
De fleste af springerne vil ikke overleve til næste år, kun f.eks. guleroden vil kunne afgive frø igen. Hvis man derfor ønsker at lave nye såninger til næste år, kan man f.eks. prøve at tage frøene fra de vellykket forplantninger og tørre dem fra f.eks. agurk, tomat og vandmelonen og plante dem igen til næste forår.
Hvis man istedet vil afskaffe sit plantehold gælder det om at skabe en bevidsthed om affaldsortering for børnene. Ligesom man sortere affald i hjemmet for at skåne miljøet, så vil det også være etisk korrekt at skabe en forståelse af naturens nedbrydnings system for børnene. I dette sammenhæng kan jeg henvise til min biotops opgave 4. Institutionen kan evt selv danne et kompostområde, hvor naturens dyr sørger for nedbrydningen af planteholdet, eller man skal aflevere det på genbrugspladsen, hvor det bliver lavet til kompost og videresolgt til f.eks gartnerne.
Observationer d. 17.06.19
- Frøene fra min køleskabs vandmelon og tomaner er begyndt at spire rigtig meget og skal snart omplantes i bedet.
- købe agurk-, slyngblomster- og gulerods frøene er også begyndt at spire rigtig meget og skal snart omplantes.
- Der er foreløbigt ingen spiring fra de indsamlet frø fra biotoppen. Dette skyldes muligvis, at frøene ikke var ordentlig udviklet da jeg plantende dem.
Jeg har i weekenden brugt tid med min søn, på at omplante spiringerne fra mit plantehold ud i et større bed. Vi gravede sammen hullerne i bedet og kiggede på de forskellige spirringer og dannet rødder fra frøene. Derefter satte vi dem i jorden og min søn har fået den faste opgave at vande dem, hvilket han er meget begejstret for.
Vi har omplantet spirene fra gulerødder og slyngblomster som købefrø og tomat- vandmelon- og agurkfrø fra køleskabet.
Der er forsat ikke dannet nogle spire fra de indsamlet frø fra biotopen
Desværre har jeg måtte indse at alle såningerne fra min biotop ikke har givet nogle spiring, og derfor at de blevet smidt ud. Jeg lod godt mærke til at de fleste af frøene stadig var grønne og virkede ikke nok modne. Det havde nok været bedre at vente til at sikre sig modenheden til en anden gang, men det var sig sjovt selv at prøve at finde frø i naturen og jeg blev egentlig overrasket over hvor mange forskellige slags frø der er.
Observationer uge 32
Der er stor vækst i alle forplantningerne undtagen forårsløget, men den har i forvejen været lang tid under process. Der er kommet en enkelt orange blomst i slyngblomsterne og forventer at der kommer flere farverige blomster i den kommende tid.
Mine tomat- og agurkeplanter, kræver rigtig meget varme og vand, da de er vandbaseret grønsager.
Mine agurker er begyndt at blomstre en smule, men udover det er der ingen tegn på udbytte. En anden gang, bør man nok have plantet disse sorter i et drivhus, da de har brug for konstant varme, som et drivhus holder på og som det danske vejr ikke kan give med sikkerhed, samt er drivhuset en god måde at sikre at der ikke kommer dyr og spiser af planterne
Jeg har været hjemme ved min mor og studere hendes drivhus. Hun laver også sine egne såninger fra grøntsager hver år og hun har allerede haft stort udbytte af sine agurker og tomater, grundet en meget hyppig vanding og konstant varme.
http://haveman.dk/drivhus/
http://haveman.dk/agurk/
http://haveman.dk/tomater-i-hoejbed/
Observationer uge 33
Min fine agurkeplante, som normalt er en krybeplante, har vokset sig fint udover græsplænen. I løbet af den sidste uge er der kommet rigtig mange blomster på den og der er derfor store chance for at blomsterne vil blive bestøvet, så der ud fra blomstreknobben danner sig fine agurker.
Hverken min tomat- eller vandmelonplante, fra køleskabet har ikke sat blomst og derfor er der ikke de store chancer produktion, men derfor er det stadig spændende at følge spiringen. En anden gang skulle de være plantet i drivhus fra starten, hvilket jeg desværre ikke har.
Jeg har en fin lille gulerodspirring, som jeg tror og håber på vil nå at vokse sig stor. Jeg overvejer dog også at lade den blive i jorden da gulerødder er faldskærms planter og danner blomst med frø ligsom tidsler og som kan komme 2 år i træk og på den måde automatisk udskiller flere frø ved bestøvning.
Der er begyndt at komme lidt flere slyngblomster, men jeg håber at der snart kommer flere, for så vil man kunne begynde at bruge dem i mad.
Observationer uge 34
Sommerferien kom der en spire fra mine købte forårs løg. Jeg er dog i tvivl om jeg har sat det for tidligt ud i bedet, da spiren nu er væk. Jeg har prøvet at grave lidt jorden, hvor jeg har fundet nogle rødder som jeg har dækket til igen, så måske er der en chance for at den kan nå at spire op igen.
Der er endnu igen tegn på at mine agurkblomster er blevet befrugtet, så jeg venter stadig i spænding, mens planten vokser sig større og større.
Jeg har observeret at der er begyndt at danne blomsterknopper på min vandmelonplante, hvilket jeg egentlig er ret overrasket over, da jeg ikke havde forventet at den vil danne knob pga. manglende varme. Jeg tror ikke på at der kommer til at vokse meloner ud af knobbene, men derfor er det stadig sjovt at følge.
Observationer uge 35
Min kære tomatplante har længe været gul og trist, uden at der har været blomster på den. Det var derfor et fantastisk fund jeg kom ud til i dag. Ikke nok med at planten var begyndt at blomstre, så var der også sket en befrugtning, så den første lille grønne tomat er ved at modnes. Jeg er meget spændt på at følge dens vækst og håber at dette varme sensommervejr fortsætter så jeg planten overlever.
Sidste uge fandt jeg fine nye blomsterknopper på min vandmelonplante og i denne uge er en af knopperne blevet til en fil lille hunblomst som venter på bestøvning.
Observationer uge 36
Jeg har I dag observeret at der nu er 4 tomater som er begyndt at voksne ud af hunblomsterne. Jeg er dog en smule bekymret, da i den kommende uge vil få rigtig meget regn, men ingen sol.
For første gang er der ingen af mine mange hunblomster på agurkeplanten som er blevet befrugtet go der er ved at voksne en lille agurk ud af blomsten.
Min vandmelon har det desværre ikke så godt. Blomsten på vandmelon er desværre tørret ud, så der har ikke nået at være en befrugtning.
Jeg må desværre indse at min gulerodplante ikke har overlevet forplantningen. Der var kommet en fin spiring af den, men efter at den er tørret mere og mere ind på meget kort tid, valgte jeg idag af grave spiringen op og og fandt ud at det kun var en lille tynd rod som var i jorden.
Hej Ina, sikke mange spændende ting du har fået sat gang i. Og super beskrivelser af processer og planternes udvikling. Vi glæder os til at følge med i dit plantehold. Prøv evt. at finde litteratur om elementer i dit plantehold som du kan koble og henvise til. mvh ida og ib
SvarSlet