tirsdag den 19. maj 2020

Skovens sanselige læringsmiljø


 
Skovens sanselige læringsmiljø
Kognitiv udviklingspsykologi.

Jean Piaget
- Assimilation : Kognitive udvikling skemaer, hvor barnet lære ved at bygge på tidligere erfaringer. 
Akkommodation: Nye og ukendte erfaringer, som kræver at barnet evner at bygge nye kognitive skemaer. 

Senmotorisk: Børnene danner sanselige og kropslige oplevelser i naturen. Mos, dyr, lyde og dufte. Løbe, klatre, lege med pinde mm. (2-4 år)

Præ-operationelt: Bygger nye erfaringer ovenpå de sanselige erfaringer. Danner forståelse for dyrelivet i naturen. Kan sætte sig ind i dyrenes behov og konstruere et hjem til dem.


Eksempel: Pigerne laver rollelege med brug af naturen via en hule. F overtager hulen, da han mener at han har krav på dem, efter han bygger videre på den. (Kan ikke sætte sig ind i pigernes følelser). Vil gerne være en del af legen, men grundet hans egocentriske adfærd, overtager han i stedet hulen og pigerne frastøder ham. 




Eksempel: Børnene har tidligere erfaringer om hvad bænkebidere er og hvor de lever. De bruger disse erfaringer til at tilegne sig viden og konstruere et naturligende hjem til bænkebiderne, ud hvad ved de har lært at dyrene er glade for at leve i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar