onsdag den 10. juni 2020

Projekt: Naturens spise



Projekt: Naturens spise
I min 3. praktik valgte jeg at bruge institutionens naturfaglige retningslinjer, til at lære børnene og de spiselige elementer i naturen, både i form at dyre og planteliv. 

Hver aktivitet blev igangsat med danne fælles viden omkring de forskellige dyr, planter og deres fysik og leveformer.










Krabben er lige så bange for dig, som du er for den
Jeg havde taget krabber med til børnene en dag, hvor vi lærte om farver, størrelse, køn og æg. Derefter fik børnene lov til at ødelægge dem, så de kunne se dem indefra og til sidst lavede i krabbesuppe på bålet.
Vi benyttede også den lokale strand til at indsamle tang, som vi balancerede, så vi kunne finde små rejer og brugte tangen i boller til krabbesuppen. 
 





Mæææ siger det lille lam
Vi besøgte en fold med får, hvor vi sanseligt kunne hilse på dem og lærer om dem, inden vi skulle prøve at stege en lammesteg på bålet. Dertil børnene med i skoven for at finde urter til pesto som skulle spises sammen med lammet




 







Hyldeblomst pandekager 
Børnene har også lært om skærmplanter, hvor efter de var med ude og finde hyldeblomster, som vi brugte til at lave hyldeblomstpandekager


Fugle anatomi
Vi vi undersøgte både døde duer og fasaner, og prøvede at sammenligne dets organer med menneskers. Børnene var med til at fjerne fjerdragt , lave udskæringer og klargøre til bål, hvor efter de fik lov til at smage på fuglene.


























Kastanje rov:
Vi har i dag været ude og finde hestekastanjer i naturen. Vi sammenlignede dem med spisekastanjer og børnene lærte hvordan de kunne kende forskel på de spiselige og de giftige. 
Det var en sanselig oplevelse, hvor børnene mærkede på skaldernes forskelliges strukture. Derefter stegte vi de spislige kastanjer på bål, hvorefter børnene kunne smage på de spiselige









Ingen kommentarer:

Send en kommentar