3. Biotops aktivitet lugte-
og smagssansen
Har du prøvet at være
omsværmet af insekter efter en svedig tur i haven? Har du været nødt til at
sætte din mad indenfor, da det tiltrækker hvepse og fluer? Har du prøvet at
fjerne hundelort fra haven som har været omsværmet af fluer og biller? Insekterne
drages af forskellige smage og dufte i naturen og jeg vil derfor lave et forsøg
med brug af sukker, syre, salt og rådden, for at finde ud af hvad der
tiltrækker insekterne.
Viden om
Alle insekter har
sanseorganer, som mennesket, for at kunne modtage oplysninger til deres
nervesystem, for at de kan finde ud af deres færden i omverden for at finde vej,
føde og fornemme farer. Insekterne bruger deres følesans, hørelse, syn, lungesans
og smagssans, samt varme- og kuldesans som en 6 sans for at overleve.
Insekters lugte- og
smagssans hjælper dem med at skelne mellem farlige og gavnlige ting i naturen. Lugtesansen
sidder i helt små hår, der sidder på følehornene. Hårenes væg er gennemhullet
som en si med bittesmå huller, som filtrere de forskellige duftstoffer, som
danner signal via elektriske impulser til nervesystemet. Smagssansen er også
knyttet til hår, som sender impuls signaler ligesom lugtesansen. Hårene sidder i
stedet om munden, men de kan også side på fødderne så for eksempel en flue kan
smage det, den træder i.
Jeg har lavet et forsøg,
hvor jeg har sat nogle beholdere med sukkervand, saltvand, citronsyre og en
bakke med hundelort midt i et vildt græs område, hvor der findes mange
forskellige insekter. Jeg har observeret forsøget over 3 gange og taget
billeder af de draget insekter.
Aktiviteten kan bruges
sammen med børnehavebørn, hvor man gør det klart for dem at dyr kan lufte og
smage ligesom vi selv kan. Ved visuel brug af sanserne, kan børnene selv få lov
til at smage på syren, saltet og sukkeret, samt lugte til noget råddent. På den
måde får børnene en bedre forståelse af insekternes måde at finde føde. I et pædagogisk perspektiv styrker vi børnene i at danne forståelse af at dyr og insekter drages via sanserne lige som mennesker. Ved at gøre aktiviteten visuel, hvor børne også selv får lov til at bruge sine sanser, dannes der meget bedre grundlag for egen forståelse og fortolkning af insekternes levevilkår. Edlev, L. T. . Natur og miljø i pædagogisk arbejde. Kap. 2 I: s. 34-35. Munksgaard (red.) (2015).
En pædagogisk aktivitet som man kunne lave sammen børnene omkring dette forsøg, kunne også være at man sammen var i dialog om børnenes forventninger til hvilke insekter der bedst kan lide de forskellige smage og hvorfor?, alt efter hvad de selv har oplevet i naturen. Børnene kunne evt. selv lave tegninger, som de kan tage frem når man skal kigge på hvilke dyr der blev tiltrukket af smagene. Ved at børnene selv laver deres æstetiske utryg af forventninger, styrkes hukommelsen og barnets egen erfaringsdannelse. Edlev, L. T. . Natur og miljø i pædagogisk arbejde. Kap. 6 I: s. 195-198. Munksgaard (red.) (2015)
Start på forsøg
En pædagogisk aktivitet som man kunne lave sammen børnene omkring dette forsøg, kunne også være at man sammen var i dialog om børnenes forventninger til hvilke insekter der bedst kan lide de forskellige smage og hvorfor?, alt efter hvad de selv har oplevet i naturen. Børnene kunne evt. selv lave tegninger, som de kan tage frem når man skal kigge på hvilke dyr der blev tiltrukket af smagene. Ved at børnene selv laver deres æstetiske utryg af forventninger, styrkes hukommelsen og barnets egen erfaringsdannelse. Edlev, L. T. . Natur og miljø i pædagogisk arbejde. Kap. 6 I: s. 195-198. Munksgaard (red.) (2015)
Sukkervand |
Hundelort |
Citronsyre |
Saltvand |
Observationer
Afføring
Afføringen var det sanselige indtryk som tiltrak flest insekter. I løbet af forsøget observere jeg både fluer, små biller, bænkebidder, edderkobber og dræbersnegle i afføringen. De fleste af disse dyr er rovdyr, som er vilde med den rådden fordøjet mad, med små dele fra dyret der har lavet, så som slim og celler fra tarmkanaler. Det vil sige at insekterne er vilde med de mange levende og døde bakterier som er der i afføringen. det er også derfor at disse dyr også er med til at nedebryde f.eks. døde dyr, kompost og andet råddent i naturen.
Citronsyre
Det undre mig nu ikke at det netop var skovsneglen som blev tiltrukket af både hundelorten og citronsyren da dræbersneglen stort set er altædende og primært bruger sin lugtesans til at finde føde. det betyder også at den ofte tiltrækkes at de stærkt lugtende naturmaterialer, som i mit forsøg tydeligt er citronsyren og hundelorten.
selvom det kan være svært at se på billedet, så ligger der flere små døde fluer nede i sukkermassen. Det undre mig ikke at fluerne blev tiltrukket af sukkeret, da man tit oplever i hjemmet at fluerne tiltrækkes af frugt og andre sødelige materialer i huset. Jeg kan f.eks. huske som barn at min mor lavede fælder med sukker og fluegift som hun altid havde stående i køkkenvinduet.
Saltvand
Ved alle observationerne var der desværre ingen dyr at se i salt massen. Jeg havde egentlig troet at salten vil tiltrække fluer, ligesom når vi sveder. Fluer er generelt meget tørstige og suger vores sved, da de har brug for de mineraler som det indeholder. Det er den saltet duft de til trækkes af og ikke saltens spise.
Hej Ina
SvarSletSpændende eksperimenter. Hvor længe stod dit eksperiment? Fint med koblinger til Edlev - vi vil anbefale vores grundbog også - her er det oplagt at inddrage kap. 6 Om et didaktisk perspektiv på natur og udeliv - især s. 183-84 omkring de naturvidenskabelige kompetenvcer ville være relevant ift. din aktivitet.
Vh Ib og Ida