4.
Biotops aktivitet affalds nedbrydning
Jeg har været forbi min biotop efter en weekend med byfest. Desværre resulterer fester ofte en masse miljøsvineri. Jeg har taget lidt billeder fra nogle af de emballager som jeg har fundet i min biotop.
Når affald smides i naturen, kan det tage alt mellem 2 uger og 1000 år at blive nedbrudt i naturen, grundet at insekterne ikke spiser metal, glas, plast mm. men i stedet lever af bakterierne fra dødedyr og andet råddent i skovbunden.
I
2015 var mere end 90.000 børn med til at fjerne 132.000 kilo affald fra naturen
i Danmark (dn.dk). Man kan også se hvor længe, det kan
ligge i naturen:
Døde
dyr, madrester og hundelort – 2 uger
Mælkekartoner – 2 år
Ispapir – 2 år
Cigaret-skodder – 4 år
Tøj – 5 år
Mælkekartoner – 2 år
Ispapir – 2 år
Cigaret-skodder – 4 år
Tøj – 5 år
Tyggegummi – 5 år
Møbler – 13 år
Kapsler – ca. 100 år
Plastikposer – 400 år
Plastikflasker – 500 år
Dåser – 500 år
Cykler – mere end 1.000 år
Flasker og glas – 4.000-1.000.000 år
Tabte mobiltelefoner og batterier – mere end 1.000 år. De indeholder også giftige stoffer, som forurener naturen
Møbler – 13 år
Kapsler – ca. 100 år
Plastikposer – 400 år
Plastikflasker – 500 år
Dåser – 500 år
Cykler – mere end 1.000 år
Flasker og glas – 4.000-1.000.000 år
Tabte mobiltelefoner og batterier – mere end 1.000 år. De indeholder også giftige stoffer, som forurener naturen
Nedbrydnings forsøg
Jeg
har valgt at lave et nedbrydnings forsøg, hvor jeg bruger forskellige affaldstyper,
som jeg sammen vil grave ned i jorden i uge 25 indtil uge 32, hvor jeg igen vil
grave affaldet op og lave vurderinger efter de 6 uger.
Aktiviteten
kan også bruges i daginstitutioner, hvor børnene hjælper med at finde affald i
naturen, hvorefter vi inddrager børnenes hypoteser og undring om, hvor længe
det tager om at nedbrydes. Derefter kan børnene være med i forsøget med at
nedgrave det og vurdere nedbrydningen efter en vis tid.
Mine
materialer
Dåse:
Dåser af aluminium kan tage op til 500 år at blive nedbrudt. Det er derfor man
i Danmark har indført pant-systemet for at beskytte miljøet. Problemet er bare
at vi importerer dåser fra Tyskland, hvor der ikke er pant, og det er oftest
dem eller sølvpapir som bliver smidt i jordbunden.
Plastik
flaske: Plastik er det materiale som er det sværeste at nedbryde i naturen. Det ses ofte
i forbindende med miljøsvineri i havet, plastisk poser med hundelort som
bliver smidt i naturen, hvilket gør det svære at nedbryde det, samt
plastflasker. Ny lovgivning indfører pant-system på plastflasker i form af saft
og juice emballage for at skåne miljøet, samt man kan købe nedbrydelige
hundeposer til hundens efterlandsskaber, som en del af den nedbrydnings venlige
indsats.
Pap:
Pap er en af de materialer som ikke tager så mange år at nedbryde i naturen
grundet at pap er et naturmateriale:
Bananskrald:
Bananskræl og andre madrester bliver hurtigt nedbrudt i naturen grundet lufte
og smagssansens indviklings på dyrene, så de tiltrækkes affaldet.
Tyggegummi: Tyggegummi består af en gummibase med smag, farve og frugt. En af grundene til at vi smider tyggegummi i naturen er at vi selv spytter det ud, da vores egne tarme selv har svært ved at nedbryde gummibasen. Til gengæld har vores natur endnu svære ved at nedbryde gummibasen end vi selv har og derfor tager det ca. 5 år at blive nedbrudt i naturen.
Tyggegummi: Tyggegummi består af en gummibase med smag, farve og frugt. En af grundene til at vi smider tyggegummi i naturen er at vi selv spytter det ud, da vores egne tarme selv har svært ved at nedbryde gummibasen. Til gengæld har vores natur endnu svære ved at nedbryde gummibasen end vi selv har og derfor tager det ca. 5 år at blive nedbrudt i naturen.
SMTTE-Model
Sammenhæng
Med
fokus på miljø og bæredygtighed i forbindelse med valg af ny regering, samt
chokerende fund i min biotop, har jeg valgt at lave denne aktivitet, hvor man
sammen med børnene kan blive klogere på naturens og insekternes
nedbrydnings evne af det affald som vi finder i naturen.
Mål
Give
børnene bedre kendskab til og forståelse af miljøomsorg. De er den næste generation
som skal lave en styrkes miljøindsat og derfor at det vigtigt at børnene får en
visuel forståelse af hvad der sker og ikke sker med vores affald i naturen og
hvad vi kan gøre ved det.
Tiltag
Børnene
hjælper med at indsamle skrald, hvor efter vi snakker om hypoteser og undring. Vi
finder et godt sted i skovområdet og graver en lang og dyb rande. Vi lægger det
valgte skrald forskudt af hinanden i randen og lægger jordet over igen, samt en stor sten, så vi kan finde stedet igen. Efter 6 uger, graver vi skraldet op igen og vurdere forskellene.
Tegn
Vi skal vurdere om børnene viser interesse, samt stiller sig
nysgerrige og undrende for aktivitetens forløb, samt får en forståelse af
aktivitetens budskab og mål.
Evaluering
Efter de 5 uger kigger vi på forskellen på affaldet før og
efternedbrydning og lever en fælles evaluering over det. Til slut vil jeg lave
en samlet evaluering med børne, hvor jeg i en fælles dialog med børnene vurdere
om børnene har opnået målene og får et input i hvad de synes om aktiviteten. Ud
fra denne evaluering kan jeg fagligt vurdere hvad der var godt ved aktiviteten
og hvad der evt. skal ændres til næste gang. Jeg vil dokumentere forsøget
skriftligt og via billeder på bloggen.
Tillæg
Da jeg gravede jorden op for at lave hullet, fandt jeg et tykt stykke glas i jorden. Glasses var beskidt, men der var ingen tegn på nedbrydning, hvilket hænger sammen med at glas tager ca. 4.000-1.000.000 år at blive nedbrudt i naturen. Det kunne dog havde været spændende at vide hvor længe det har lagt under jorden.
Tillæg
Da jeg gravede jorden op for at lave hullet, fandt jeg et tykt stykke glas i jorden. Glasses var beskidt, men der var ingen tegn på nedbrydning, hvilket hænger sammen med at glas tager ca. 4.000-1.000.000 år at blive nedbrudt i naturen. Det kunne dog havde været spændende at vide hvor længe det har lagt under jorden.
Konklusion af forsøget (uge 32)
Jeg har i dag besøgt min biotop, hvor jeg har gravet affaldet op efter 6 ugers nedbrydning.
Som set på billedet har gravet min rande op, men det har desværre kun været muligt at finde dåsen og plastik flasken. Inden af disse 2 vare har nogen som helst tegn på nedbrydnings som ses på billederne. Det det spændende ved denne undersøgelse var dog at under opgravningen fandt jeg dåsen på den anden side af plastik flasken, end da jeg begravede det og på samme tid faldt jeg begge elementer i den anden endte end jeg først havde lagt det. Det vil sige at på disse få uger har affaldet forskubbet sig rigtig meget nede i jorden. Det er muligvis også derfor at jeg ikke har kunne finde tyggegummiet ( ca. 5 års nedbrydningtid) og pappet (Cca. 2 års nedbrydningstid).
Jeg kunne heller ikke finde bananskraldet, hvilket jeg heller ikke havde forventet, grundt at det kun tager ca. 2 uger at nedbryde i naturen.
Under plastik flasken var jorden næsten tør, hvor imod at hvis man løftede dåsen, så lå der en stor pøl regnvand under den. Der var også indtrængt rigtig meget regnvand inde i dåsen, til trods for at den lå ned og jeg kunne fornemme at der lå nogle snegle derinde.
Hej Ina
SvarSletFint eksperiment - og godt med opfølgningen efter 6 uger. Overvej at kigge oftere til dit eksperiment - især ift. de organiske (banan og pap). Du skriver ikke hvor gamle børnene er, men for de fleste er det måske svart at fastholde motivation uden der sker noget i 6 uger? Underbyg gerne arbejdet med børnenes hypoteser med litteratur (grundbogen).
Vh Ib og Ida