Myre kendskab i Dagplejen
Studiegruppe opgave GK1
Indledning
Børns interesse fanges oftest, ved de store og
kendte dyr, som de oplever gennem bøger, medier og oplevelser. Men mange børn
forstår ikke at værdsætte naturens små dyr, som f.eks. lever i vores haver. Via
vores opdragelse og sociale arv, anses f.eks. små insekter, som myrer,
edderkopper og bier mm., at være trælse kryb, som man har set de voksne slå
ihjel, for at de ikke skal nå ind i huset. Vi har derfor valgt at lave en
naturfaglig aktivitet, hvor vi vil styrke børnenes æstetiske oplevelse af
naturens og egen dannelsesproces. Derudover vil vi lære og vise de
Teori
I vores natur aktivitet har vi valgt at lave
en SMTTE-model som et didaktisk redskab, hvor man ved brug af de planlægningsmæssige
elementer, skaber et bedre overblik over aktivitetens forløb. (Aabro, C. 2015,
s. 567-570). SMTTE-modellen er også et godt redskab, som bruges til at justere
aktiviteten, i tilfælde af at aktivitetens niveau er uden for børnenes nærmeste
udviklingszone (Edlev, L. 2015, s. 57-58). Dvs. at SMTTE- modellen sikre et
forarbejde, hvor vores opstillet krav til børnenes læring, og vores
kommunikation tilgodeser målgruppens forskellige niveauer. Under udførelsen af
den naturfaglige aktivitet, har vi også fokus på vores tilgang til at være
rollemodeller i læringsforum. Når vi skal formidle viden, til børn i den
pædagogiske praksis, tager vi udgangspunkt i Basil Bernsteins (1924-2000) teori
om de 3 læringsrum. I det første læringsrum, skal vi gå foran barnet, da vi har
den viden, som skal formidles, for at barnet kan løse opgaven. I det andet
læringsrum, skal vi være mere stillesiddende, vi har den støttende rolle og
skal udforske emnet sammen med barnet. I det tredje læringsrum, skal vi gå
bagved barnet, så det er barnet der er i fokus. Barnet har nu selv egenskaben
til at løse den givne opgave. (Edlev, L. T.
2015, s. 68-69).
Når vi skal lære ny viden og stå som
rollemodeller, er det vigtig at vi tager brug af de redskaber, som vi er givet
og udvikler fra spæd til at danne nye erfaringer. Jean Piagets (1896-1980)
mener at vi bruger sanserne som erfaringsdannelse og der er derfor nødvendigt
at sanser stimuleres for at børnene ikke mister de grundlæggende forudsætninger
for udvikling og læring. Vi har 5 hoved sanser “se, høre, føle, smage og lugte”
samt de sanser, der registrerer kroppens balance og musklernes spænding. Disse
sanser er en vigtig kilde til oplevelser, udvikling og læring for ethvert
menneske. Stimulering af sanserne, og motorikken er en forudsætning, for at
barnet udvikler sig og får ny læring. (Edlev, L. T. 2015, s. 30-37). Ud fra den
information har vi netop valgt, at børnene får mulighed for stimulere disse
sanser, via naturaktiviteten, ved at se, føle og holde myrerne, som gerne
skulle bidrage til en æstetisk oplevelse af omverden og naturen. Ifølge Mogens
Pahuus (1988) kan en naturoplevelse ses som sammensat af en række forskellige
og skiftende elementer såsom æstetik, naturfølelse, musikalitet, eksistens,
mystik og glans. Via æstetiske oplevelse af naturen, bliver vores sanser
tilfredsstillet, af naturens linjer, former, dufte og farver. (Edlev, L. T.
2015, s. 24). Naturens skabninger bliver dermed brugt som sanselige impulser,
som styrker vores egen æstetiske udviklings og fortolkning af naturens liv og
omverden. Austring & Sørensen (2007)
(Aabro, C. 2015, s. 278-279).
SMTTE MODELLEN
Sammenhæng
Vores målgruppe er ca. 8 dagplejebørn, i
alderen 1-3 år. Børnene kommer fra 2 dagplejegrupper, som er vant til at være
ude og lege i naturen, men ud fra dagplejernes udsagn, har børnene ikke det
store kendskab til alle naturens mindste dyr og deres evner. Vi har valgt at
lave en formiddags aktivitet, hvor vi møder børnene, i trygge omgivelser, i en
af dagplejerens egen have, da vi med aktiviteten sætter fokus på at myren er
det dyr, vi ofte har flest af i haven, men som der ikke anses nogen interesse
for.
Mål
- Målet
med denne aktivitet er, at børnene får en æstetisk og god oplevelse, som
kan styrke deres sanseapparat, og vække deres lyst til at undersøge og
fordybe sig.
- Målet
med aktiviteten er at børnene skal opnå ny viden, og interesse for myrens
funktioner og liv. Dermed bør der skabes respekt for naturens dyr og
miljø.
Tiltag
Som forarbejde til aktiviteten, har vi
udarbejdet et fagligt oplæg, som vi har tilpasset børnenes læringsmæssige
niveau, for at sikre at vi kan bibeholde børnenes interesse, og på samme tid
ikke stille for store krav til dem. Grundet den store alders, og udviklings
forskel på 1-3 år, har vi også har vi valgt at vise to små animationsfilm, som
viser, hvordan myrerne lever og arbejder i en myretue, og hvordan de bruger
deres krop til at skaffe føde. Dette har vi gjort, for at sikre at alle børn
kan være deltagende. Derudover har vi indsamlet nogle myrer, ved at lokke dem
med et syltetøjsglas med lidt sødt i. Børnene vil få lov til at se myrerne i
glasset, og hvis stemningen er til det, vil børnene blive tilbudt at få en myre
på deres arm, både for at de kan se og mærke, hvordan en myre bruger deres
krop, men også for at opnår en sanselig oplevelse. Til sidst vil vi sætte
myrerne ud i naturen igen, for at lære børnene om, hvor vigtigt det er at passe
på naturens skabninger. Under hele aktiviteten har vi fokus på vores egen rolle
som formidler af undervisningen. Vi skal være bevidst om vores egen læringsrum,
for både at sikre at vi er derfor at guide, undervise og støtte børnene, men
der skal også være plads til at børnene selv får lov til at udtrykke sin
undren, interesse og æstetiske udfoldelse. Vi har valgt at aktiviteten skal
tage 30-45 minutter for at sikre at børnene kan bibeholde fokusset og det gør
også at børnene selv får tid til at selv kunne udforske, fordybe sig og lege i
naturen via den æstetiske læring.
Tegn
Når vi som studerende skal observere tegn,
skal vi vurdere om vi oplever nogle forandringer hos børnene. Det kunne evt.
være positive forandringer, hvor børnene er aktivt lyttende og fanges af
undervisningen, det kunne være at børnene blev inspireret til, selv at
undersøge naturen eller udarbejde nye lege. Det kan også være negative
forandringer, hvor man oplever at nogle børn trækker sig, fordi de ikke kan
lide at mærke myrerne, eller at de mindste børn ikke får noget ud af
aktiviteten, mm. I disse tilfælde, har man mulighed for at tilpasse aktivitetens
tiltag, f.eks. ved at sætte niveauet ned, vise flere animationsfilm og huske at
respektere børn grænser, så de skal opnå en god og spændende oplevelse med
aktiviteten.
Evaluering
Vores evaluering foregår løbende, både under
og efter aktiviteten. Vi reflekterer og vurderer, ud fra børnenes egne tiltag,
om vores didaktiske plan har været realistisk, ud fra om vi har opnået vores
mål. Derfor er det vigtigt at vi som studerende holder os observant, under hele
aktiviteten og vurdere om, hvorvidt vi har kunne fange børnenes interesse og
udviklingsniveau, samt om de har haft en god oplevelse, hvor de har opnået en
større respekt for naturen, og kunne udfolde sig selv både sanseligt og
æstetisk.
Konklusion
Den naturfaglige aktivitet foregik via SMTTE-modellen
den 16.05.18, om formiddagen. Grundet sygdom var der kun en´ dagplejegruppe
deltagende, men det viste sig at være en fordel, da det gjorde at der var plads
til alle 5 børn, som havde rig mulighed for at arrangerede sig. Til at starte
med fremviste vi myrerne, og prøvede at forklare børnene deres levevilkår, men
vi fandt hurtigt ud af, at de havde svært ved at koncentrere sig om
informationen. Derfor valgte vi at tilpasse aktiviteten, ved at se de 2 YouTube
film, imens vi fortalte om livet som myre. På den måde fik børnene en mere
visuel forståelse af myrens egenskaber og levevilkår, hvilket gjorde også at
alle aldersgrupper kunne være deltagende. De fleste børn fik muligheden for en
sanselig oplevelse, ved at holde myrerne, mens andre syntes, at det var fint
kun at kigge på, og ønskede ikke berøring. Som slut var børnene med til at
finde en myretue, hvor vi kunne sætte myrerne fri igen. Under frigørelsen lagde
vi meget vægt på at de skulle på arbejde igen og passe på vores planter, for at
vise for respekt for myrernes funktioner. Bagefter begyndte børnene selv at
danne lege omkring, hvem der hurtigst kunne finde nogle myrer og prøve at se om
de selv vil gå op på deres hænder. Vi konkludere at vores tiltag som rollemodel
har skabt en god forståelse og interesse for myrens liv, hvilket har medvirket
til, at vi studerende kunne trække os tilbage og lade børnene selv få mulighed
for at udvikle deres egen sanselige og æstetiske forståelse, samt respekt for
myrerne. Forarbejdet bestod i at i samle myre om morgenen, som vi prøvede at
lokke til via sukker og syltetøj, men som ikke lykkes. Vi var derfor nødt til
at samle dem med fingrene. Altså må vi vurdere, hvis vi skal lave aktiviteten
igen, er vi nødt til at afprøve nogle flere teknikker før aktiviteten, for at
finde en mere human måde at indsamle myrerne på.
Bilag
Oplæg til Naturfaglig aktivitet
(Nielsen, Larsen, Myrer i Danmark, side 14.)
Myren er et lille hurtigt insekt, som har 6
ben, 2 følehorn, 2 øjne og en mund. Der er ca. 50 forskellige slags myrer i
Danmark. Myrerne bor i skoven, i træer, i jorden, under sten og nogle gange
inde i vores huse.
I skoven bor myrerne i en myretue (YouTube -
Myremanbo). Myretuen er fyldt med myrer som arbejder med at hente mad til deres
børn (larver), og nogle af dem, passer på, så der ikke kommer nogle farlige dyr
ind i myretuen.
Inde i myretuen bor dronningen, hun lægger æg,
så der kan komme en masse nye myre børn til myretuen.
Myrerne er er gode dyr, for de spiser de døde
dyr og rydder op i skoven.
Myrerne spiser også andre insekter som. f.eks.
bladlus, som gør at vores planter ikke bliver syge. og så drikker myrerne
saften fra træerne.
Myrerne kan også bide os mennesker, men det er
ikke farligt og gør ikke ondt.
Myrerne er meget glad for sukker og det er
også derfor de nogle gange kommer de i vores hjem, for der er varm og rigtig
megen mad med sukker, især i skraldespanden.
Myrer er meget stærk og kan bære rundt på meget tunge ting. (YouTube - The Sugar Box)
(Skoven i skolen. side 1-7.), (Larsen &
Nielsen. Myrer i Danmark)
Billeder
Ingen kommentarer:
Send en kommentar