Pædagogisk skov udflugts aktivitet
Indledning
I min 2. praktik, har jeg deltaget i
de pædagogiske indsatser og gøremål i en privat daginstitution, som huser 2
børnehavegrupper og 2 vuggestuegrupper. Jeg har i min praktik været tilknyttet
en vuggestuegruppe med 12 børn, hvor der i første del af praktikken har været
meget pædagogisk fokus på overgang til børnehaven. Grundet overgangen, har vi
på meget kort tid taget imod flere nye og små børn, hvor vi har arbejdet med
børnenes følehjerne ud fra Susan Harts tilknytnings og relations teori i forbindelse
med hjernens udvikling. På grund af den store børneudskiftning, har vi
personalegruppen pointeret vigtigheden i nærværen og den indbyrdes sociale
relation mellem den “nye” store gruppe i vuggestuegruppen. Vi har derfor på
forsøgsbasis aftalt at der hver dag er tilknyttet et personale, som står for
den indbyrdes leg, socialisering og aktivering af de disse børn, for at sikre
de bedste vilkår for almen personlig udvikling, sociale kompetencer og generel
trivsel og interaktion. Ud fra dette pædagogiske tiltag har jeg valgt at lave 2
skriftlige aktiviteter, som sammen understøtter mit kompetencemål: Jeg som
studerende skal kunne skabe relationer til det enkelte barn og børnegruppen,
samt støtte børnene i at indgå i sociale relationer til hinanden og styrke
børnenes kommunikative kompetencer. Ud fra mine videns- og færdighedsmål har
jeg valgt at lave disse aktiviteter fordi de kan formå at styrke og tilgodese
børnenes naturlige udvikling i alderen 2 til 3 år. Gennem aktiviteterne bruger
jeg min tillærte viden om samspil, interaktion og trivsel, så børnene via den
legende tilgang, styrker deres evne til at indgå i sociale relationer. I min
praktik har jeg også valgt at have fokus på udelivet, som en del af den
sundhedsfremmende proces, som jeg derfor også vil bruge som grundlag i en af
aktiviteterne. Naturen bruges som en del i barnets udviklings og udfoldelses
proces, men også som en æstetisk impuls, som børnene indfanges af, sanser og
fortolker i æstetiske læringsprocesser, til deres egen forståelse af naturens
egenskaber.
Teori
Ifølge børneforskeren Daniel Stern (2000)
har barnet basale selvoplevelser fra fødslen, som udvikles i samspil med
sociale relationer til andre børn og omsorgspersoner, igennem de første leveår.
Relevant for min relations støttende aktivitet er at Stern (2000) mener at børn
allerede fra 9 måneder udvikler selvdannelsesprocesser, hvor de i samspil med
andre børn, opnår fornemmelser for andres psyker og følelser. Børn er i denne
udvikling hinandens læremestre, som sker i form af fælles leg og læring.
børnene spejler sig i hinandens adfærd, følelser og evner. (Krøjgaard, K. 2016, S. 61-65) Den
gode indbyrdes relation er derfor essentiel for børns trivsel, læring og
inkluderende plads i fællesskabet. Bjørn Kjær (2016) mener at det er en
pædagogisk opgave at opstille rammer, som inspirere til den legende deltagelse.
Deltagelsen skal have et målrettet perspektiv, som styrker inklusionen og den
undervisende indsats i samspillet. På sammen tid skal der også være et
værdirationelt perspektiv, som styrker det enkelte barnets følelser, fantasi og
legende tilgang, til at opbygge det relationsdannende samspil. (Kjær, B.
2010, s. 208-212)
Læringsprocesser og udviklingsstadier
Ud fra den udvalgte målgruppe 2-3
år, er det ifølge Jean Piaget et stort vendepunkt i barnets udviklingsfase. Det
enkelte barn kommer fra det sensomotoriske stadie (0-2 år), hvor det spejler
sig i omsorgspersonernes følelser og adfærd. Barnets tanker og handlemønstre
påvirkes af dets omgivelser, via sanserne, for at opnå ny erfaring. Barnet
træder nu ind i det præoperationelle stadie (2-6 år), hvor det ud fra den
tidligere erfaringsdannelse begynder at sætte oplevelser i sammenhæng og skaber
en udvidet og hel orienteret forståelse. På den måde udvides barnets
erfaringsmønstre. Barnet begynder at tænke mere abstrakt og lærer ud fra egne
fortolkninger. (Hammerlin y, Larsen e. 2012 s. 91-92) Børn fortolkningstilgange
er ofte mange og hovedsageligt ubevidste. Ifølge Michael Blume (2000)
forekommer erfaringsdannelsen via æstetiske læringsprocesser. Blume mener at
når barnet modtager nye sanselig indtryk, omdannes kropslige erfaringer, som
styrker balanceevnen, smidighed, egen kropsfornemmelse og evner. (Blume, M. 2002
s. 26) En anden æstetisk tilgang kommer fra Austring og Sørensens (2006)
definition “Æstetik er en sanselig symbolsk form, der rummer en fortolkning af
os selv og omverdenen, som kan kommunikere fra, til og om følelser”. (Austring.
Sørensen, 2006 s. 68). Her lægges ikke kun vægt den kropslige udfoldelse af den
æstetiske læringsproces, men fokusere de følelser som barnet kommunikerer og
fortolker via kreative æstetiske udtryksformer som eks. rollespil, kunst, musik
og dans mm. (Austring. Sørensen, 2006 s. 68).
SMTTE-model
Sammenhæng
Institutionen værner
om deres traditioner og årstider. I forbindelse med majfesten, ser
jeg det som en oplagt mulighed for de store vuggestuebørn at komme ud og blive
inspireret af foråret og naturens små glæder. På baggrund af dette har jeg
udvalgt de 5 børn, der sammen skal med på en lærende og legende udflugt til skoven,
som senere kan skabe inspiration til kreativ fortolkning til udstilling. Disse
børn er alle meget selvstændige, og har hver deres styrker og mangler i deres
motoriske, kognitive og kommunikative udvikling, men det de har til fælles er
at de alle kan have svært ved at tage initiativ eller i det hele taget at være
deltagende i fælles leg.
Min første delaktivitet aktivitet valgt at bruge naturen som et
sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende stimuli, som styrker det enkelte barns
fysiske, psykiske og sociale sundhed, ved at de mentalt komme væk fra de
daglige stressfaktorer, indtage den friske luft og udfordre det motoriske
legerum. Børnene kan også bruge naturen som et læringsrum med farver, lyde, føle
og forståelse af dets levende organismer. Naturen er desuden et legerum, som
styrker børnenes sociale og følelsesmæssige kompetencer. Naturen som det “frie” legerum, som giver mulighed for
fordybelse, fantasi, rummelighed, og frihed fra fornemmelse af tid og krav,
samt styrker en sund udviklings af barnets kognitive evner og fortolkning af
omverden. (Edlev, L. T. 2015, s.
150-152). Ifølge Piaget (1969) er det “frie” legerum en af de måder som barnet bedst tilegner sig
omverden på, ved at danne indre forestillinger ud fra de sanselige indtryk, som
naturen har at byde på. Barnet bearbejder nye erfaring ud fra dets omgivelser,
både i form af naturens indtryk, men også de sociale samspil, som styrker
barnets egen erkendelsesmæssige udvikling. (Kragh-Muller, G. 2016, s. 30)
Jeg vil i min anden delaktivitet, støtte børnene i at lave et fælles billede,
som fokusere på børnenes sanselige inspirationer fra udflugten og støtte dem i
at erindre og kreativt fortolke, samt skabe sammenhæng mellem deres egen
forståelse, leg og observationer fra naturudflugten. Som en del af
forældrekontakten vil billedet blive udstillet indtil majfesten, sammen med en
tilhørende beskrivelse af turens formål og børnenes oplevelser. Billedet vil
derudover dagligt kunne minde børnene om turen til skoven og deres fælles lege
og oplevelser.
Mål
Hovedmål: Børnene styrkes i at indgå i sociale relationer
med hinanden.
Delmål 1: Børnene bruger naturens
sanser til kropslig udfoldelse, motorisk udvikling og leg.
Delmål 2: Børnene opnår en
kommunikative udvikling og dialog.
Delmål 3: Børnene opnår æstetisk
forståelse og fortolkning af naturens egenskaber.
Tiltag
Delaktivitet 1.
Forældrene til de 5 børn informeres
på forhånd om indholdet af turen, samt mødetid. KL 8.30 går vi med de 5 børn
til skoven, hvor vi selv tager brød, frugt og drikkedunke med. Vi starter med
at finde et godt sted, hvor de kan sidde og spise maden. Imens børnenes sidder
roligt og spiser, vil jeg snakke og spørge ind til, hvilke farver, dyr og
blomster, træer mm. de observere. Når børnene har spist, får de mulighed for at
rende selv rundt i skoven for at finde inspiration og være undersøgende. Jeg
vil hjælpe børnene med at finde ting i de farver vi har snakket om og kigge
efter dyr i skovbunden. Efter den lærende proces af turen, vil vi samle de ting
sammen vi har fundet, som vi kan bruge til kreativ udfoldelse tilbage i
vuggestuen. Til sidst får børnene mulighed for fri leg. KL 10,00 går vi hjem
mod vuggestuen og får madpakker. På turen er det vigtigt at vi voksne husker at
medbringe EpiPenen, som fast følger Philip i tilfælde af allergisk reaktion fra
andres mad, eller andet i skovbunden.
Delaktivitet 2
Som afslutning på udflugten vil jeg
lave en fælles aktivitet med børnene, hvor de sammen skal lave et
udstillingsbillede, som viser deres oplevelser og egne fortolkninger af
naturens egenskaber. Som forarbejde vil jeg printe og laminere fotos fra turen,
samt de dyr vi finder i naturen. Børnene bliver placeret rundt om et bord, hvor
jeg lægger et stort papirstykke, til fælles brug. Jeg vil vise fotoene, for at
de sanseligt kan erindre oplevelsen og dermed skabe dialog, hvor vi fælles kan
genfortælle nogle af de ting, som fangede deres interesse. Ud fra naturens
farver, vil børnene få farveblyanter og tegne ud fra inspirationen. De
indsamlet ting fra naturen, bruges til at lave malertryk med på billedet og til
sidst vil børnene hjælpe med at finde ud af, hvor fotoene af dem selv, samt
dyrene, skal klistres på udstillingsbilleder.
Tegn
● Observation på deltagelse og være
støttende over for de børn, som trækker sig fra sammenspillet, pga. evt.
motoriske, kommunikative eller kognitive vanskeligheder.
● Vurdere om børnene tager initiativ
til fri leg og sanseligt inspiration af naturen.
● Vurdere om de forstår informationer
om naturen, eller evt. tilpasse nærmeste udviklingszone, hvis aktiviteten
bliver for uoverskuelige for det enkelte barn.
● Observere om naturen styrker
børnenes ordforråd og motoriske udvikling, i form af terræn udfordringer og æstetisk
kropslig udfoldelse.
● Vurdere om børnene æstetisk
inspireres af naturens sanselige egenskaber og fornemme deres forståelse og
fortolkninger af naturen.
Evaluering
Hovedmål: Børnene styrkes i at indgå i sociale relationer
med hinanden.
Udflugten til skoven var en del af
et forløb med fokus på at styrke den indbyrdes relation. Udflugten skabte nye
rammer for den legende tilgang og fællesskabet, som udfordrede børnenes faste
lege rutiner, med inspiration fra det samme legetøj og miljø. Turen har styrket
den indbyrdes relation, ved at børnene har kunne spejle og støtte sig til
hinanden i de uvante rammer. Relationen styrkes via fælles ny inspiration, som
skabte grobund for nye fantasier og kreative legesituationer. (bilag -
relations fortælling 2. 3. & 4.) Børnene blev inspireret af naturens
dyreliv og vækst med f.eks. pindene i skoven. Naturen skabte også en ny fælles
interesse hos børnene, som gjorde at de sammen tog initiativ til nye
legesituationer, f.eks. når børnene legede at de var dyr som de observerede i
naturen eller fantaserede at grenene er sværd til at kæmpe med og de skulle
gemme sig bag træerne. Den indbyrdes relation sås også via nye legerelationer. f.eks.
anses 2 af drengene ikke at have den bedste relation i daglig praksis,
grundet forskellige lege tilgange, men under udflugten, observerede vi flere
gange, hvor de havde en positiv kemi, som gav inspiration til, hvordan man
ellers kan styrke den spirende relation mellem dem (bilag - relations
fortællinger 5.) På turen observerede jeg også, hvordan de forskellige
udviklingsstadier påvirkede den indbyrdes relation, mellem børnene til trods
for et fælles grundlag. Det var meget tydeligt at de 4 store børn, formåede at
skabe en sammenhæng mellem de sanselige indtryk og sammen tog initiativ til
fælles lege, hvorimod det yngste barn på 2 år , ikke formåede selv at tage initiativ til legene,
men var i stedet meget observerende i naturen og spejlede sig i det jeg gjorde.
Ud fra (bilag - relations fortælling 1. & 6.) var det spændende at se,
hvordan et 2-årigt barn dannede lege på det sensomotoriske stadie, hvor han sanseligt
blev inspireret af legen, men formåede ikke selv at tage del i den, men i
stedet skabte spejlende parallel leg. Til sammenligning med de andre børn som opererer
i det præoperationelle stadie, så formåede de at skabe fælles sammenhænge og
interaktion til nye lege.
Delmål 1: Børnene bruger naturens
sanser til kropslig udfoldelse, motorisk udvikling og leg.
Grundet den motorisk udfordrende
skovbund, blev børnene automatisk motorisk udfordret, især de børn, som
styrkede deres balance, ved at vælge at gå selv. (bilag - motorisk udfordring).
Men børnene brugte også deres kropslig udfoldelse i form af leg med pinde, løbe
om kap og kravlede op på træstubbe, samt kropslig æstetisk rollespil da de
store piger, legede at de var ænder (bilag - relations dannelse 3.)
Delmål 2:Børnene opnår en
kommunikative udvikling og dialog.
Under aktiviteten fandt vi dyr i
skovbunden, hvor jeg forklarede om deres levevilkår i skoven. Via fælles
dialog, begyndte børnene selv at spørge ind til de forskellige dyr og gjorde
opmærksom på, når de fandt et nyt, eller anden spændende ting i skovbunden.
Børnene var deltagende i dialogerne, og jeg som underviser havde fokus på at
tilpasse kommunikationen til det enkelte barns udviklingsniveau (bilag -
kommunikationsudvikling). Via den anden delaktivitet genfortalte børnene selv
nogle af oplevelserne fra skoven, ud fra medbragte fotos af dyr og dem selv i
skoven, som inspiration til kreativitet (bilag- æstetisk udfoldelse 3.)
Delmål 3: Børnene opnår æstetisk
forståelse og fortolkning af naturens egenskaber.
Som tidligere gjort opmærksom på,
opstod der æstetiske udtryksform via legende rollespil hos nogle af børnene på
udflugten. Men gennem den 2. delaktivitet, fik børnene også mulighed for at
bearbejde deres egne oplevelser og indtryk af turen via visuelle fotos af dem
selv, samt sanseligt at kunne føle, dufte og mærke de ting, som de havde samlet
fra skoven. Ud fra fælles dialog valgte børnene selv farver og materiale at
male med. Nogle vil bare gerne tegne, mens andre vil lave maler-tryk, med de
indsamlet naturredskaber. (bilag - æstetisk udfoldelse 1. & 2.) Efter
Bearbejdningen af de æstetiske sanseindtryk, har jeg selv oplevet at børnene er
blevet inspireret af turen i deres leg på legepladsen, samt at nogle forældre
været i kontakt med mig og fortalt, hvordan hele oplevelsen også har haft
indflydelse på børnenes brug af naturens egenskaber derhjemme. (bilag -
æstetisk udfoldelse 3 & 4.)
Bilag
Praksisfortællinger
Relations dannelse
- Dreng leger at han fanger dyr i et træ med sin pind. yngste barn spejler sig i legen og leger parallelt ved træet ved siden af.
- Pige og dreng finder sammen en mariehøne i skovbunden. pigen tager den op og viser de andre den og bagefter lægger den pænt på plads i skovbunden igen.
- Da vi til sidst sidder og
kigger udover søen ved skoven, kommer der svaner og 2 ænder svømmende for
at se om vi har mad. 2 piger synes at de er sjove og begynder
sammen at lege, at de selv er ænder.
- Børnene havde en indbyrdes leg, hvor det handlede om at finde de største pinde, som vi kunne tage med hjem. Drengene begyndte at slås for sjovt med dem som sværd, hvor de gemte sig bag træerne.
- På turen har 2 drenge fundet en sjov leg, hvor de løber sammen ned ad stierne og på vej hjem opstår igen positiv kontakt mellem dem, ved at de pjatter med hinanden.
- Yngste dreng spejlede sig rigtig meget
i min adfærd og kunnen. Hver gang jeg havde taget noget mås eller pinde
med mere, spejlede han sig i min ageren og legede parallelt.
Kommunikations udvikling
Med fokus på tydelighed og
gentagelser i min dialog med den yngste dreng omkring dyrene, udviklede ordene sneglehus
og edderkop sig gradvist.
Motorisk udfordring
Der var motoriske udfordringer i
form af bakker, ujævn jordbund og store løse grene. Nogle af børnene ønskede at holde i hånd pga. usikkerheden. Men 2 af drengene gik selv gennem
skoven og udfordrende sine motoriske færdigheder.
1. Da jeg viste billederne af dyrene i den kreative fortolkning, bad en pige selv om den rød farve, og tegnede hendes fortolkning af mariehønen på billedet.
2. Dreng ønskede at tegne vandet
med den blå farve.
- Nogle dage efter aktiviteterne
kommer 2 piger, hvor de viser mig at de har fundet en edderkop på
legepladsen. De viser, hvor de har fundet den henne og lægger den pænt på
plads igen. Vi snakker om de andre dyr som vi så på turen og derefter
begyndte pigerne sammen at lede efter flere dyr.
- En uge efter udflugten
fortæller en af drengenes mor, at han er blevet meget glad for at tegne det man
mener er bænkebider og sneglehuse og bruger meget tid i haven på at lede
efter dem under grenene.
Litteraturliste
Aabro,
Christian. Pædagogik - Introduktion til pædagogens grundfaglighed (2015). Kap.
25, s. 567-570 I: Gravesen, David Thore (red.) Hans Reitzels forlag.
Buch-lling,
Anette (2019) Powerpoint Arken Theraplay – Lokaliseret d. 07.05.19
Austring,
Bennýe D. & Merete Sørensen (2006). Grundbog om æstetiske læreprocesser, s.
68. Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
Blume, M. (2002). Slåskultur: en teoretisk
og praktisk bog om slåskampe (s. 7-27). Klim. ISBN: 87-7955-100-9
Kjær,
B (2010) Inkluderende pædagogik - god praksis og gode praktiker, S. 208-212.
Akademisk forlag.
Krøjgaard, Kirsten (2016), I: Kap. 3, s.
61-65 David Thore Gravesen (red.). Pædagogik i dagtilbud. Hans Reitzels Forlag.
Kragh-Muller,
Grethe (2016), I: Kap. 1, s.
30 David Thore Gravesen (red.). Pædagogik i dagtilbud. Hans Reitzels Forlag.
Interessant læsning. Meget udførligt beskrevet og grundigt arbejde.
SvarSletHej Ina
SvarSletSuper, at du kommet i gang med at blogge. Vil du lægge din biotop opgave A (præsentation af din biotop, 10 planter og 10 dyr) på bloggen også - vi kan ikke finde den. Overvej at bruge et andet layout hvor dine etiketter er mere tydelige, så vi ikke misser nogle indlæg ;-) Vh Ib og Ida